پویش حمایت مردمی از دکتر غلامحسین الهام

پویش حمایت مردمی از دکتر غلامحسین الهام
این وبلاگ چهت ترویج و تبیین نظریات جناب آقای دکترغلامحسین الهام به ادامه فعالیت های خود خواهد پرداخت
از نظرات و پیشنهادات شما استقبال میکنیم
مدیر وبلاگ
& lt;img alt="همت نیوز" longdesc="سایت خبری تحلیلی همت نیوز" src="http://hemmatnews.ir/wp-content/uploads/2014/01/همت-نیوز.gif" style="float: left" />

کابوسی شده است برای خودش! این روزها مدام دوستانِ مختلف هم از تهران و هم از شهرستان‏ ها پیامکی، تلفنی، ایمیلی، کامنتی و... می ‏پرسند چه باید کرد؟ از جلیلی می‏ پرسند، از لنکرانی می‏ پرسند و از الهام. واقعیت این است که بدنه سوم‏ تیر هنوز جمع‏ بندی کامل از صحنه انتخابات ندارد. آنان که لنکرانی را پذیرفته‏ اند نیز هنوز نیم‏ نگاهی به آمدن جلیلی دارند. در عین حال ترسیم و تشریح آنچه رخ داده و وضعیت کنونی به جهت معذوریت‏ هایی که در بیان مسائل وجود دارد در این مقطع واقعاً دشوار است. این بدین معنی است که برای رفع این حیرت کمی می‏ بایست صبر کرد و دوستان باید بیشتر صبور باشند! اما چند نکته که طرحش خالی از لطف نیست:

1-اختلاف ‏نظری اگر در مقطع کنونی هست نباید موجب چند دستگی و دلخوری میان بدنه سوم‏ تیر شود. امروز ما در انتخاب یکی از سه گزینه‏ ی انقلابیِ خود اختلاف‏ نظر داریم. بر سر اینکه کدامیک اصلح اند اختلاف ‏نظر داریم. این اختلاف‏ نظر را می‏ بایست با فضای استدلالی علاج کرد. نباید مبتنی بر احساس تصمیم گرفت. صرفِ خوب بودن یک فرد یا صرفِ متدین بودن او دلیل بر اصلح بودن او برای ریاست‏ جمهوری نیست. باید همه جوانب را بررسی کرد و در نهایت با عقلانیت انقلابی به تصمیم رسید. باید دید او چه ظرفیت‏ هایی را برای اداره کشور می‏ تواند فعال کند و از چه ظرفیت‏ هایی برخوردار است. اگر همه به نوبه خود تعلقات احساسی را کنار بگذارند رسیدن به جمع‏ بندی آسان‏ تر خواهد بود.

2-هر سه کاندیدای مطرح، واقعا افرادی ساده ‏زیست و انقلابی هستند. هر سه متواضع و خاکی هستند. عکس های آقای جلیلی سوار بر پراید یا در نماز جمعه را همه دوستان دیده ‏اند. خانه آقای الهام و فهرست اموالی که ایشان در زمان ورودشان به دولت اعلام کردند و نیز شخصیتشان گواه همین سادگی و بی‏ آلایشی است. دکتر لنکرانی هم شخصیتی خاکی و متواضع دارند. از این حیث هر سه بزرگوار قابل ارجند. هر سه بزرگوار هم شخصیت ‏هایی قدرت‏ گریز دارند. هیچ ‏یک از این بزرگواران قدرت‏ طلب نیستند. آقای لنکرانی هم به شدت از کاندیداتوری پرهیز داشتند و با اصرار جبهه پایداری و دوستان دیگر پذیرفتند.

3-در خصوص آقای جلیلی و مواضع و سیاست‏ هایشان در بسیاری از حوزه‏ ها به جهت عدم ورود ایشان به این حوزه‏ ها ابهام وجود دارد. مشخص نیست ایشان در صورت حضور از چه افرادی استفاده خواهند کرد و سیاست داخلی و سیاست‏ های اقتصادی‏ شان چگونه رقم خواهد خورد. ذهنیت مثبت ابتدایی که نسبت به ایشان وجود دارد برای قضاوت درباره ایشان کافی نیست. مذاکره کردن از جایگاه نظام نمی‏ تواند برآورد کاملی از یک شخصیت ارائه کند. ضمن این که ایشان یک روز هم کار اجرایی جدی در کشور نداشته ‏اند. نه در هیئت دولت بوده‏ اند؛ نه در استانداری؛ نه شهرداری و نه... . با این همه به میدان آمدن ایشان و طرح مواضعشان می ‏تواند قضاوت‏ ها را دقیق‎تر و کامل ‏تر کند. ایشان شخصیت انقلابی و ارزشمند هستند.

4-کنار هم قرار دادن عکس آقای جلیلی و آقای لنکرانی و مطرح کردن مداوم این دو اسم در کنار هم طی ماه های اخیر در آغاز اگر چه این گونه به نظر می‏ رسید که وجهه آقای لنکرانی را با اتکاء به ذهنیت مثبت موجود از آقای جلیلی تقویت خواهد کرد اما این عمل در بلندمدت موجب شد نگاه‏ ها به آقای لنکرانی به عنوان یک کاندیدای درجه دومی شکل بگیرد و همه بگویند گزینه ما جلیلی است اگر جلیلی نیامد چون دیگر چاره‏ ای نیست لنکرانی! در واقع هیچ‏ گاه از لنکرانی به عنوان یک گزینه تمام ‏عیار و اصلح دفاع نشد. یک دلیل عدم دلگرمی حامیان آقای لنکرانی همین مسئله است. البته آمدن و نیامدن ‏های آقای جلیلی که بیش از حد طولانی شده است نیز مزید بر علت و غیر قابل پذیرش است.

5-به نظر می‏ رسد جبهه پایداری برای رسیدن به بلوغ کامل گفتمانی و عملکردی نیازمند زمان بیشتری است. عملکرد جبهه‏ پایداری در مجلس شورای اسلامی اگر رایحه خوش خدمت را به مشام‏ ها رسانده است و اگر این جبهه موفق شده گفتمانی کامل ‏تر از گفتمان کنونی را ارائه و تدوین کند و در زمینه‏ های مختلف مدل ارائه کند می‏توان حرکت این جبهه به سمت انتخابات ریاست ‏جمهوری را پذیرفت اما اگر در همین گام‏ های نخست دچار ضعف باشد، ورود آن به فضای ریاست‏ج مهوری ممکن است انگیزه خدمت را به ذهن متبادر نکند. ما باید به دنبال خدمت باشیم نه تصرف همه موقعیت‏ ها و مسئولیت‏ ها.

elham6-من به نوبه خودم به همراه دوستان دیگری که اغلب وجهه فکری دارند، دکتر الهام را اصلح می‏ دانیم و در خصوص دو بزرگوار دیگر چنین برآوردی نداریم. این قضاوت ما نافی احترام ما به این بزرگواران و ارج نهادن به شخصیت آن ها نیست. رئیس‏ جمهور باید کسی باشد که بتواند در موقعیتی مثل دانشگاه کلمبیا با شجاعت تمام صحنه را مدیریت کند. باید بتواند با رسانه‏ های مختلف آمریکایی به بحث و محاجه بنشیند. رئیس‏جمهور آینده باید ادبیات مردمی و بیان گفتمانی داشته باشد. اینکه کسانی صرفا مدام خود را در نسبت با دیگران بخواهند تعریف کنند، پذیرفته نیست. دیروز مشایی، امروز قالیباف، فردا کس دیگر. نمی‏ شود صرفا مدام خودمان را در نسبت با دیگران تعریف کنیم و هیچ حرف جدیدی برای کشور نداشته باشیم. رئیس ‏جمهور آینده باید چهره ‏ای گفتمانی باشد و حرف اثباتی داشته باشد. سوم ‏تیر با ادبیات سیاسی سوم‏ تیر نشد. احمدی‏ نژاد می ‏گفت جوانان ما دین ‏گریز نیستند، ریاگریزند، همه به یکباره از تمام وجود تحسین می‏ کردند. عمیق‏ ترین حرف‏ها زده می‏ شد. اگر فقر گفتمانی داشته باشیم و صلابت و شجاعت سوم‏ تیری نداشته باشیم، صحنه را واگذار خواهیم کرد. رئیس ‏جمهور آینده باید بتواند وضعیت پر فراز و نشیب کشور را مدیریت کند. در شرایط کنونی اداره کشور ساده نیست. پرداخت یارانه‏ ها به مردم و تداوم طرح تحول اقتصادی و طرح ‏هایی نظیر تحول در نظام بانکداری ساده نیست. معتقدیم در چنین شرایطی باید کسی به میدان بیاید که بتواند همه ظرفیت‏ های انقلابی را حول محور اصول تجمیع کند. هم در داخل دولت و هم در خارج آن ظرفیت‏ هایی هست. باید ظرفیت‏های مثبت حفظ شود و آسیب‏ ها رفع شود. اگر آقای نیکزاد عملکرد موفقی داشته می ‏تواند همچنان در دولت آینده حضور داشته باشد. شخص احمدی‏ نژاد به جهت اشرافی که بر مسائل کشور و طرح تحول اقتصادی دارد می‏ تواند کمک ‏کار دولت آتی باشد. این تأکید دوباره لازم است که رئیس‏ جمهور آینده می ‏بایست ظرفیت‏ها را حول محور اصول به کار گیرد و آسیب‏ها و نقاط ضعف قبلی را رفع کند. رئیس ‏جمهور در میان سایر جریان‏ ها نظیر جبهه پایداری نیز اگر ظرفیت کارآمدی دید باید از آن بهره بگیرد. معتقدیم دکتر الهام توان بهره‏ گیری حداکثری از ظرفیت ‏های موجود و رفع نواقص کنونی را داراست. ضمن دکتر غلامحسین الهاماینکه ایشان امتیازاتی دارد و فضاهای جدیدی را در کشور می‏تواند باز کند که اینها در مطالبی جداگانه مفصلا مورد بحث قرار خواهد گرفت. هر یک از دوستان اگر در برآوردی منطقی نقاط مثبت کاندیدای خود را اعلام کنند جمع ‏بندی برای بدنه انقلابی آسان‏ تر خواهد شد. ما معتقدیم ریاست‏ جمهوری مدیری تحولی و شجاع می‏ خواهد. کسی که با مسائل کشور آشنایی داشته باشد و از جسارت تحول نیز برخوردار باشد. از این زاویه نگاه مدیریت کشور با مدیریت یک وزارتخانه آرام و کم‏ حاشیه متفاوت است.

6-تلقی ما این است که گذشت زمان خود ‏به ‏خود قضاوت‏ ها و جمع‏بندی‏ ها را به قضاوت ما نزدیک خواهد کرد. مسئله آن‏قدر واضح است که نیازی به بحث‏ های طولانی نباشد. اگر هر یک از دوستان کمی فارغ از تعلقات و احساسات در صلاحیت‏ ها و توانمندی‏ ها و ظرفیت‏ های کاندیداها دقت کند به جمع‏ بندی خواهد رسید. از نظر ما با شناختی که فعلا در خصوص این سه بزرگوار وجود دارد، آقای الهام اصلح است، بعد از ایشان آقای جلیلی و در صورت نیامدن هیچ‏ یک از دو نفر باید به آقای لنکرانی رأی داد.

7-در خصوص آقای ابوترابی که ظاهرا آقای پناهیان نگاه مثبتی به ایشان دارند، باید گفت فارغ از مسائل سیاسی تجربه حضور شخصیتی مثل خاتمی با تیم آلیاژی اقتصادی نشان داد نمی‏ تواند با مدل ریش‏ سفیدی قوه اجراییه کشور را اداره کرد. در دوره خاتمی طرح ساماندهی اقتصادی به همین دلیل زمین خورد. رئیس ‏جمهور باید متقی و اخلاقی باشد اما صرفا اخلاقی بودن کافی نیست. ضمن اینکه آقای ابوترابی در خصوص مسائلی نظیر فتنه و افشای نامه محرمانه رهبر انقلاب به رئیس ‏جمهور در خصوص عزل مشایی می‏ بایست پاسخگو باشند و بگویند این عملکرد ایشان چقدر اخلاقی است! شخصیت ایشان حفظ ویژگی‏ های مثبت دولت و رفع نواقص آن را اساساً به ذهن متبادر نمی‏ کند. در شرایط کنونی کسی باید رئیس‏ جمهور شود که بتواند کشور را اداره کند. و الا می‏ توانیم بگوییم آقای قرائتی هم بیاید رئیس‏ جمهور شود!

8-از نگاه ما با لطف خدای متعال دکتر الهام امکان رقابت با هاشمی را نیز خواهد داشت. در شرایطی که احتمال حضور هاشمی در صحنه انتخابات جدی است، حضور دکتر الهام پرچم سوم ‏تیر را در دست سوم‏ تیری‏ ها حفظ خواهد کرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی