پویش حمایت مردمی از دکتر غلامحسین الهام

پویش حمایت مردمی از دکتر غلامحسین الهام
این وبلاگ چهت ترویج و تبیین نظریات جناب آقای دکترغلامحسین الهام به ادامه فعالیت های خود خواهد پرداخت
از نظرات و پیشنهادات شما استقبال میکنیم
مدیر وبلاگ
& lt;img alt="همت نیوز" longdesc="سایت خبری تحلیلی همت نیوز" src="http://hemmatnews.ir/wp-content/uploads/2014/01/همت-نیوز.gif" style="float: left" />

حضور دولت با گزینه حداکثری؛ تضمین کننده پیروزی در انتخابات یازدهم


جناب آقای دکتر احمدی نژاد

ریاست محترم جمهوری

سلام علیکم

انتخابات در نظام مردم سالاری دینی تبلور حاکمیت آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در متن جامعه ایران است. از این رو تلاش برای حداکثری ساختن این حضور از سوی افراد و جریانات کشور جهادی عظیم در لبیک به مطالبه رهبر معظم انقلاب تفسیر می گردد. در این گزارش با هدف طرح ضرورت های حضور حداکثری دولت در انتخابات و ارائه راهکارهای پیشنهادی ، گزینه های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و بصورت پیشنهاد تقدیم جنابعالی می گردد. انشاءالله ورود دولت با گزینه حداکثری ، تضمین کننده پیروزی جریان عدالت در انتخابات خواهد بود.

رفتار انتخاباتی دولت

در خصوص رفتار دولت در قبال انتخابات آینده «دو دیدگاه کلان» وجود دارد که یکی مبتنی بر عدم حضور دولت و کنارکشیدن در رقابت های انتخاباتی و با هدف «ترمیم بدنه اجتماعی» است و دیدگاه دیگر مبتنی بر حضور دولت به منظور «تجمیع ظرفیت های عدالت خواهان» است:

دیدگاه اول: کنار کشیدن دولت

طرفداران این دیدگاه معتقدند با توجه به حجم خدمات دولت که با حجم زیاد تخریب ها نیز همراه بوده است بهترین گزینه برای دولت کنارکشیدن از انتخابات و عدم معرفی گزینه مورد نظر است. طرفداران این دیدگاه اینگونه استدلال می کنند که عدم حضور دولت ، باعث می شود تبلیغات و شایعات پیرامون دولت که توسط مخالفان صورت می گیرد صرفاً ادّعایی پوچ و بی مبنا جلوه نماید و همین مساله «مظلومیت» دولت را موجب می شود. در طول زمان نیز همین مظلومیت و برحق بودن دولت و شخص آقای احمدی نژاد عیان شده و ایشان فرصت دارند تا بدنه اجتماعی خود را در این مدت ترمیم نمایند و در دوره های بعدی حضور پیدا کنند.

در ردّ این دیدگاه باید گفت هرگونه کنارکشیدن از قدرت به ضعف مبدّل می شود و ظرفیت ها و واقعیات و توانمندی های فرد و مجموعه های مرتبط با وی را هدر خواهد داد. چرا که وجود حداقلی از قدرت برای پیشبرد هرگونه هدف اجتماعی و سیاسی لازم است. از سوی دیگر در صورت کناره گیری دولت از شرکت در انتخابات (فقدان قدرت)، زمینه تخریب و برخوردهای حذفی با رئیس جمهور و یاران ایشان بیشتر از گذشته فراهم می شود.

دیدگاه دوم: معرفی گزینه انتخاباتی

این دیدگاه که مبتنی بر استدلال ضرورت ادامه گفتمان عدالت است ، ناظر به ضرورت رفع نقاط ضعف دولت نیز می باشد. علاوه بر اینها دولت مجموعه اقداماتش را نیز در معرض رأی افکارعمومی خواهد گذاشت. همچنین به لحاظ «همسویی» همه جریانات و افراد حاضر در انتخابات در تخریب دستاوردهای دولت ، لازمست فردی از سوی دولت در انتخابات حاضر باشد تا به دفاع و «تبیین» عملکرد دولت بپردازد.در ضمنِ این دیدگاه، مجموعه ای از افراد مختلف مرتبط با دولت نیز در مظانّ نامزدی در انتخابات هستند که البته ظرفیت های متفاوتی را از حیث «شخصیتی» و «گفتمانی» دارا هستند. بر مبنای این دیدگاه، دولت باید همه توان خود را برای کسب حداکثر آرای جریان عدالت خواه نماید.

در این فرصت سعی می شود ابعاد مختلف جامعه شناختی گزینه های مختلف دولت در انتخابات طرح گردد و ظرفیت های فردی و اجتماعی هر یک سنجیده شود.

الف) گزینه مطلوب دولت؛ آقای مشایی

آقای مشایی از جهات مختلف دارای مطلوبیت های فراوانی از نگاه جنابعالی می باشد. اما با احترام به نظر رئیس جمهور محترم و با اذعان به غیرواقعی بودن تخریب ها و توهین ها و شایعات صورت گرفته، متاسفانه ایشان دارای «ظرفیت منفی» قابل توجهی در میان بخش مهمی از هواداران جنابعالی بوده و بدون شک با ورود در انتخابات، این تخریب ها «عمیق تر» و «شدیدتر» خواهد شد.

از حیث پایگاه اجتماعی نیز - بر اساس شواهد و نظرسنجی های موجود - با ورود ایشان، ظرفیت واقعی دولت در انتخابات که عمدتاً حول محور شخصیت جنابعالی شکل می گیرد به «نصف» کاهش می یابد. قابل توجه اینکه این کاهش ظرفیت در نقاط مختلف (مراکز استان ها، شهرهای کوچک و روستاها) مشاهده می شود.

قابل توجه اینکه «مطالبات دینی و ارزشی» یکی از عناصر هویت ساز جامعه ایران است و طبقه محروم و مستضعف نیز اگرچه اشتیاق حداکثری به عدالت دارند اما دارای جهت گیری های دینی و اعتقادی قابل توجهی می باشد و تخریب ها و نقاط ضعف آقای مشایی بر تصمیم این طبقه تاثیرگذار خواهد بود. این ملاحظات اساسی باعث شکل گیری «ابهام» های فراوان در شخصیت ایشان خواهد شد و تا حد زیادی ظرفیت های دولت را کاهش خواهد داد.

در حوزه سیاسی نیز، «تأیید صلاحیت» ایشان با ابهاماتی روبروست بطوری که طبق برآوردها ، قطعاً توسط شوای نگهبان ردّ خواهند شد. (مگر اینکه بتوان از طریق نظر رهبر معظم انقلاب موفق به حضور ایشان در انتخابات شد). این مساله ، موجب شکل گیری «تنش و تعارض دولت» با نهادهای انقلابی، مجموعه های ارزشی مثل نخبگان انقلابی و بدنه مردمی انقلابی خواهد شد. چرا که حجم تخریب ها علیه ایشان بسیار «متنوع»، «شدید» و «عمیق» بوده و قابل دفاع اقناع کننده در ایّام انتخابات نیست. از سویی دیگر افکار عمومی نیز در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات اقتصادی است و کشش تعارضات و تنش های سیاسی را ندارد.

در میان طرفداران ورود آقای مشایی به انتخابات، برخی تحلیل ها حاکی از آنست که ایشان می تواند به ازای از دست دادن پایگاه اجتماعی انقلابی و ارزشی، از «سبد آرای اصلاح طلبان» رأی اخذ نماید. در بررسی این تحلیل باید به این نکته توجه داشت که احساس اصلاح طلبان نسبت به کلیّت دولت، از جنس «تنفّر» و « مخالفت» است و بسیار بعید است به گزینه دولت اقبال نشان دهند. از سویی دیگر جریانات و گروههای اصلاح طلب به تعدّد و تنوع کافی درمیدان انتخابات وجود دارند و هرکدام پایگاه اجتماعی خاص خود را رهبری خواهند نمود.

نکته اساسی تر اینست که با ورود آقای مشایی به انتخابات ، دولت با غالب بدنه ارزشی دچار چالش می شود که حتی این چالش به تضّاد منافع نیز خواهد انجامید. طیف ارزشی بعنوان «بدنه فعال دولت» اگر چه در طول سه سال گذشته با ریزش هایی همراه بوده است اما بخشی از این بدنه توانسته است به صورت مقطعی در صحنه دفاع از دولت حاضر شود. این جریان ، «شبکه اجتماعی» و «ارتباطات خاص» خود را دارد که دولت باید از این ظرفیت استفاده نماید.

نتیجه اینکه: ایجاد چالش با این بدنه فعال، به هیچ وجه برای دولت مناسب نیست. چرا که در تبلیغات انتخاباتی نیز دولت به بدنه ای فعال نیاز دارد تا بین دولت و بدنه مردمی بعنوان «نقش واسط» عمل کرده و مرام و جهت گیری و شعارهای دولت را تبیین نمایند. این بدنه فعال این ظرفیت را دارد تا چنانچه با غفلت یا بی مهری از سوی دولت مواجه شود ، در «نقش معارض» با دولت ایفای نقش نمایند.

 از سویی دیگر دولت در صورت فقدان این بدنه فعال، بدنه فعال دیگری برای دفاع از خود ندارد. بدنه محروم و طبقات پایین اجتماعی اگرچه مدافع دولت هستند اما این دفاع تنها در صحنه انتخابات و بر سر صندوق های رأی مجال حضور پیدا می کند و اصلاً قابلیت فعالیت انتخاباتی تبلیغی و تبیینی برای دفاع از دولت را ندارد و نظر خود را تنها در صندوق های رأی ابراز می نماید.

لذا با ملاحظه «ابهامات» شکل گرفته پیرامون ایشان و ظرفیت بالا در کسب «آرای منفی»، معرفی آقای مشایی بعنوان گزینه دولت، مجموعه ای از تعارضات دولت با بدنه فعال خود، تعارض با نهادهای نظام، تعارض با نخبگان، تعارض با متدینین و... را بدنبال خواهد داشت.

از سویی دیگر چنانچه دولت بخواهد با در نظرگرفتن همه این ملاحظات، بر نظر خود درباره ورود ایشان «پافشاری» نماید، ظرفیت های دولت با اُفت ناگهانی روبرو شده و اصطلاحاً به «خودکشی سیاسی» دولت منجر می شود.

ب) گزینه حداقلی و عملگرا: آقای نیکزاد

در میان گزینه های مطرح دولت که با خصیصه عملگرایی شناخته می شوند آقای نیکزاد در صدر می باشد که علاوه بر دارا بودن مشغله های متعدد در دولت، کارنامه مثبتی در حوزه راه و مسکن داشته و عهده دار پروژه های موفق مسکن مهر می باشد . آقای نیکزاد قابلیت کسب آرای طیفی از مردم را دارد که از خدمات اقتصادی دولت (یارانه و مسکن مهر و ...) بهره مندی می باشند و عمدتاً ساکنین شهرهای کوچک و روستاها می باشند. اگر چه ورود دولت با آقای نیکزاد به انتخابات ، سطوح چالش دولت را با نهادهای نظارتی انتخاباتی تا حد زیادی کاهش می دهد و تکیه بر عملگرایی ایشان از مزیت های نسبی بر دیگر نامزدها می باشد ، اما لازم است گزینه دولت دارای ابعاد جامع تری باشد. در میان ضعف های جدی این گزینه حداقلی ، عدم بهره مندی ایشان از خصلت گفتمانی است که باعث ریزش نخبگانی دولت در ابعاد وسیع تر می شود.

به بیانی دیگر ایشان تنها بخشی از خصلت های جنابعالی یعنی پرکاری و ساده زیستی و مردمی بودن را دار هستند و در وجوه گفتمانی و بهره مندی از طیف نخبگانی دارای ضعف جدی می باشند. اهمیت بهره مندی از طیف های نخبگانی در انتخابات برای نامزدهای انتخاباتی، بدلیل «نقش واسط» نخبگان در انتقال و تبیین شعارها و برنامه های نامزدها می باشد. یکی از نقاط ضعف دولت در سالهای اخیر نیز ریزش بدنه نخبگانی است که باعث شدت گرفتن انتقادات و مخالفت های کارشناسی و یا سیاسی در سطح رسانه ای علیه دولت شده است. چرا بطور یقین رسانه ها به شدت تحت تاثیر برآورد نخبگان از فضای سیاسی اجتماعی می باشند و این مساله تاثیر زیادی در برآورد احساس منفی عمومی از عملکرد دولت دارد.

در صحنه رقابت آقای نیکزاد با دیگر گزینه های اجرایی و عملگرای انتخابات مثل آقای قالیباف، ظرفیت های ایشان با کاهش مواجه می شود. چرا که طرف مقابل از حمایت های نخبگانی در کنار خدمات در حوزه مدرن سازی شهر تهران برخوردار می باشد.

ج) گزینه حداکثری و گفتمانی؛ دکتر الهام

دغدغه های عدالت خواهانه آقای دکتر الهام به دهه اخیر ختم نمی شود بلکه ایشان از مهمترین چهره های مطالبه گر عدالت از دهه هفتاد می باشند که بطور جدی و در عرصه گفتمانی به تشریح دغدغه های گفتمانی عدالت مشغول بوده اند. همچنین در عرصه کارآمدی نیز از پرکارترین افراد در دولت محسوب می شدند و بدلیل تسلط بر مبانی دینی و انقلابی از نخبگان دولت محسوب می شوند. نکته قابل توجه آنست که برای انتقال ظرفیت های اساسی جنابعالی به نامزد دولت، بایستی فرد مزبور از ظرفیت های «شخصیتی» و «گفتمانی» حداقلی بهره مند باشد تا بتوان ظرفیت های جاری را به وی انتقال داد و در این میان آقای دکتر الهام  بعنوان بهترین گزینه مصداقی دولت ، شناخته می شوند.عمده خصوصیات ایشان را می توان در سه محور الف) «ظرفیت های شخصیتی» ب) «ظرفیت های نخبگانی و گفتمانی»  و ج) «ظرفیت های نزدیکی به دولت» خلاصه نمود.

 

الف) ظرفیت های شخصیتی

-        تعلق به گفتمان انقلاب و عدالت

-        ساده زیستی و پاک دستی و خوی مردمی

-        چهره ای اخلاقی

-        عدم عملکرد منفی و حاشیه منفی

-        توان قوی ارتباطی در گفتار ساده،شفاف و صریح و شورانگیز با مردم

-        توان اقناع و سخنوری با نخبگان اجتماعی انقلابی

-        ظرفیت ایجاد شکاف با مخالفان جدی دولت و شکل گیری دوگانه های انتخاباتی

ب) ظرفیت های نخبگانی و گفتمانی

 -  چهره دانشگاهی و علمی

-  تعلق به نخبگان انقلابی و عدالت خواه

-  ارتباط با نخبگان سیاسی اجتماعی فعال

-  توان کسب رای پایگاه اجتماعی طبقه متدینین

-  قابلیت ترمیم ضعف های گفتمانی دولت

-  قابلیت ترمیم ریزش های دولت

ج) ظرفیت های نزدیکی به دولت

- تعلق به حلقه اول حامیان آقای احمدی نژاد

- چهره پرکار در دولت نهم و حضور در دولت دهم

- قرابت زبانی به ادبیات آقای احمدی نژاد

- هزینه دادن برای دفاع از دولت و تصمیمات آقای احمدی نژاد

 

در خاتمه ضمن تاکید بر ظرفیت های چندگانه دکتر الهام در تجمیع بدنه اجتماعی عدالت خواه ، ذکر این نکته ضرویست که ایشان از جنبه های مختلف «کارآمدی» نیز بر خلاف برخی تصورات موجود در حد قابل قبولی قرار دارند. از سویی خدمات مختلف ایشان در نهادهای مختلف نظام اعم از دولت، قوه قضاییه و شورای نگهبان در کارنامه ایشان ثبت است و از سویی دیگر از تجربیات تیم اجرایی دولت جنابعالی بهره مند خواهد بود که در اینصورت در قیاس با جایگاه دولت عدالت در سال 84 ، چندین گام جلوتر خواهند بود.

امید است تصمیم مناسب جنابعالی راه را برای ادامه گفتمان عدالت و اصلاح نقطه ضعف های فعلی هموار سازد چرا که بر اساس ابعاد مختلف اجتماعی و سیاسی ، حضور دولت با گزینه حداکثری تضمین کننده پیروزی دولت در انتخابات یازدهم می باشد.

 

والسلام

خداوند بر توفیقات شما در خدمتگزاری بیفزاید.

انجمن دانش آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران

۱/۲/۹۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی